Over Papier & Pen

maandag 19 oktober 2015

Uitdaging: dagelijks schrijven

Vandaag wil ik een uitdaging voor mezelf stellen. Doe mee als je dat wil. De uitdaging is om een maand lang elke dag te schrijven in mijn dagboek. In deze blogpost liet ik mijn dagboek al zien en vertelde ik hoe ik blijf schrijven. Daarin vertelde ik dat ik niet elke dag schrijf. Dat wil ik deze maand wel gaan proberen. Uitdaging vind ik persoonlijk heel belangrijk en daarom wil ik dit gaan doen.


Het schrijven kan over alles gaan. Ik wil proberen om meer op een verhalende manier te gaan schrijven. Alsof ik de hoofdpersoon ben in een boek. Dit heb ik nog niet zo vaak gedaan en is daarom voor mij een echte uitdaging. Ik wil dit doen, zodat ik mezelf kan trainen om beter te worden in het schrijven. Ik merk dat ik snel weer terugpak op mijn vertrouwde manier van schrijven. Op die manier komen alle dagen er een beetje hetzelfde uit te zien.

Op deze site kwam ik tips tegen over verhalend schrijven. Deze tips zijn voor journalisten, maar ik kan ze ook zeker toepassen in mijn dagboek. De eerste tip is om gelijk goed te beginnen met een pakkend begin. Daarbij is het belangrijk om niet gelijk alles weg te geven, maar ook zelf dingen voor proberen te stellen en een beeld erbij vormen. Tip twee is om van scene naar scene te schrijven. Niet in volgorde van tijd, maar van spanningsopbouw. Je moet nieuwsgierig zijn naar wat er gaat komen. Als laatste tip uit het artikel is om de hoofdpersonen echt menselijk te maken. Op deze manier ga je bijvoorbeeld met ze meeleven als ze iets meemaken in het verhaal.

Doe je mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten