Over Papier & Pen

maandag 12 oktober 2015

Hoe blijf je schrijven?

Hoe doe je dat, dagboekschrijven? Is dat op een duur niet een beetje saai? Waar schrijf je dan over? Mijn dagen zijn vaak een beetje hetzelfde, dan heb ik toch niks meer om over te schrijven? Deze vragen krijg ik vaak te horen als mensen weten dat ik een dagboek schrijf. Vandaag ga ik proberen om op deze vragen antwoord te geven.

Hoe doe je dat, dagboekschrijven? Heel simpel gezegd zijn er geen regels voor hoe je jou eigen dagboek moet vullen. Dat maakt het voor sommige mensen waarschijnlijk ook juist wel moeilijk. Zelf begin ik altijd met de dag en de datum (bijvoorbeeld: Maandag 12 oktober 2015), op deze manier heb je al een begin gemaakt en heb je geen leeg vel meer voor je. Dit kan helpen om op gang te komen. Ook kan het helpen om te beginnen met: lief dagboek. Dit doe ik zelf niet, ik begin liever met: Vandaag... Op internet zijn er ook veel dagboek ideeën te vinden. In het engels heten deze journal prompts. Deze geven je een idee waarover je zou kunnen schrijven. Een voorbeeld hiervan is de listersgottalist uitdaging. Bij deze uitdaging heb je elke dag een vraag waar je een verhaal of lijstje bij kan schrijven.

Hoe hou je dat vol? Om te beginnen schrijf ik niet iedere dag in mijn dagboek en dat vind ik ook helemaal niet erg. Op sommige dagen heb ik er geen zin in en dan doe ik het dus ook niet. Het schrijven helpt me om mijn gedachten op een rij te krijgen en is daarnaast ook een hobby. Wanneer het voelt als een verplichting, is dat voor mij niet goed. Schrijven moet leuk blijven en dan doe ik het soms dus wat minder. Ik geniet ervan en daarom hou ik het vol.

Waar haal je de tijd vandaan? Schrijven is mijn grootste hobby. Ik speel geen instrument en rij bijvoorbeeld ook geen paard. In deze hobby's gaat ook veel tijd zitten en ook deze mensen halen hiervoor tijd ergens vandaan. Als een hobby echt bij je past, maak je er automatisch tijd voor vrij. Als ik echt ervaar dat ik er geen tijd voor heb, zet ik het even op een lager pitje.

Waar schrijf je over? Ik schrijf over alles wat er in mijn hoofd opkomt. Ik schrijf over wat ik die dag gedaan heb of over hoe ik me voel op dat moment. Soms maak ik ook een lijstje, bijvoorbeeld mijn to do lijst van die dag of een planning met tijden ernaast. Ik schrijf op welke boeken ik gelezen heb die maand. Wat ik in moet pakken voor vakantie schrijf ik ook graag op. Met een markeerstift markeer ik dan de dingen die ik in heb gepakt. En als ik het even niet meer weet? Dan kijk ik naar een idee op internet en ga ik daarmee aan de slag.

Waarom schrijf je in je dagboek? Ik schrijf omdat ik dat graag doe. Ik hou ervan om woorden te maken op papier. Ik vind het leuk om terug te lezen wat ik een jaar geleden op deze dag deed of welke cadeautjes ik kreeg voor mijn verjaardag. Daarnaast helpt het me ook, wanneer mijn hoofd vol zit met allerlei dingen. Als ik het opschrijf ben ik niet meer bang dat ik het vergeet en hoeft het dus ook niet meer in mijn hoofd te zitten. Voor mij werkt dat erg goed.

Heb jij nog vragen over dagboekschrijven? Stel ze hieronder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten